Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vision for Pindstrupskolen

Sidens indhold

  1. Pædagogisk tilgang
  2. Pædagogiske metoder og tilrettelæggelse
  3. Visionen for Pindstrupskolen
  4. Missionen for Pindstruskolen
  5. Værdigrundlag
  6. Princip for skole-hjemsamarbejdet


1. Pædagogisk tilgang

  • Specialcenterets pædagogik tager afsæt i en anerkendende tilgang og individuelt tilrettelagt undervisning.
  • Alle elever er forskellige – med forskellige ressourcer og vanskeligheder.
  • Ud fra viden om handicapforståelse, specialpædagogiske metoder og redskaber samt personalets gode, solide praksiskendskab tilrettelægges det bedst egnede undervisningstilbud for den enkelte elev.
  • Lærere og pædagoger arbejder sammen om at skabe læringsrum, der fremmer elevens udvikling og trivsel både fagligt og socialt.


2. Pædagogiske metoder og tilrettelæggelse

Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i:

  • Undervisning i små, overskuelige hold.
  • Teorierne om de mange intelligenser og forskellige måder at lære på.
  • Fag differentieret til den enkelte elevs faglige og opmærksomhedsmæssige niveau, elevens styrkesider og tillempede krav til det, der er vanskeligt.
  • Vekslen mellem boglige og praktiske aktiviteter med indlagte pauser af kort eller længere varighed, så sammenhæng mellem teori og praksis øger elevens forståelse og indsigt.
  • Visuelle støttesystemer, der understøtter struktur og skaber forudsigelighed.
  • Udefrakommende forstyrrelser og afledelighed minimeres ved hjælp af f.eks. afskærmning, øretelefoner o.a.
  • Social kognitiv træning, hvor eleven øver sig i sociale strategier til at omgås andre med fokus på at højne elevens trivsel, udvikling og sociale selvhjulpenhed.
  • Stor opmærksomhed på elevens selvværd og trivsel ved ofte at gøre hver enkelt elev opmærksom på egen fremgang såvel det fagligt som socialt.


3. Visionen for Pindstrupskolen

Pindstrupskolen skal være den bedste specialskole på området. Vores vidensgrundlag inden for de elevmålgrupper vi modtager, skal være så højt som overhovedet muligt. Alle personaler skal have en stor grad af viden inden for de områder vi arbejder med.

Eleverne skal modtage det mest kvalificerede skoletilbud, som gør dem i stand til at forlade skolen med enten et fagligt afgangsbevis eller et OCN-bevis. Skoletilbuddet skal give eleverne god personlig indsigt over egne styrkesider, resurser og svagheder. Dette skaber det bedste grundlag for deres videre færden i livet og i uddannelsessystemet.

Vores kursusvirksomhed skal være velkendt og anerkendt for sine kompetencer, i form af kurser, sparring og fyraftensmøder til forældre, omkringliggende skoler og andre samarbejdspartnere.


4. Missionen for Pindstrupskolen

Fundamentet for at nå visionen er løbende opkvalificering af vores arbejde gennem samarbejde med forskellige interessenter:

  • Andre specialskoler (bl.a. gennem Samrådet for Specialskoler for Børn med Autisme)
  • Netværksdannelse på tværs af kommunen
  • Læring og kurser om Division TEACHH
  • Samarbejde, sparring og kurser gennem Studio III England
  • Intensive træningskurser i autisme
  • ATLASS-kurser i stresshåndtering
  • Low arousal-kurser og -tilgang
  • Vores arbejde med LP-analysemodellen
  • Sparring og samarbejde med PPR Syddjurs kommune

Regeringen har fastsat, at vi ligesom andre skoler skal arbejde med de tre følgende overordnede mål:

  1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.
  2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.
  3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Folkeskolereformen baserer sig på de tre overordnede indsatsområder, som gensidigt understøtter hinanden, og som kan bidrage til at forbedre elevernes faglige niveau:

  • En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring
  • Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere
  • Få klare mål og regelforenklinger

På Pindstrupskolen vil vi have fokus på at udvikle samarbejdet på skolen og hvordan vi vidensdeler og profiterer af hinandens forskellige kompetencer.

Vi vil tilrettelægge spændende undervisning og derigennem skabe god læring for den enkelte elev. Vi vil arbejde med at sætte mål for eleven og inddrage dem i målsætning og evaluering af deres læring. Vi vil udover den faglige læring have fokus på den sociale læring og arbejde med elevernes selvindsigt og deres forståelse af andre mennesker.


5. Værdigrundlag

For at skabe det bedste skoletilbud for den enkelte elev er en af hjørnestenene en åben og konstruktiv dialog med forældrene. Samarbejdet mellem forældre og skole er af afgørende betydning. Et åbent og tillidsfuldt samarbejde er en vigtig forudsætning for, at skolens pædagogiske arbejde med børnene lykkes.

Værdierne bag samarbejdet der foregår på skolen – med forældre, mellem kolleger, med PPR og med andre organisationer – er en åben og anerkendende kommunikation, hvor man kan stille spørgsmål til hinandens vinkler og perspektiver.

Det pædagogiske arbejde baserer sig på en undersøgende og anerkendende pædagogik, hvor de professionelle voksne påtager sig ansvaret med at:

  • Stilladsere læring både på det faglige, sociale og personlige område.
  • Møde eleven, hvor han eller hun er.
  • Lytte, rumme og se eleven.
  • Hjælpe med problemløsninger.
  • Være kreative, nytænkende og fagligt søgende.


6. Princip for skole-hjemsamarbejdet

Samarbejdet mellem forældre og skole er af afgørende betydning. Et åbent og tillidsfuldt samarbejde er en vigtig forudsætning for, at skolens pædagogiske arbejde med børnene lykkes.

Skole-hjemsamarbejdet bygger derfor på følgende grundholdninger:

  • Alle forældre vil deres børn det bedste.
  • Skole og forældre har et fælles ansvar for at skabe et konstruktivt og ligeværdigt samarbejde.
  • Samarbejdet skal bygge på, at der gennem dialog opnås en fælles forståelse.
  • Fokus på elevens styrkesider.

Derfor tager skolen initiativ til:

  • Indskrivningsmøder, hvor skolen kan lære så meget som muligt om det enkelte barn.
  • Tæt kontakt til forældrene gennem AULA, telefonisk kontakt samt møder efter behov.
  • Vejledning til forældre om hvor de kan henvende sig, hvis de har brug for hjælp.
  • Forældrearrangementer, et årligt forældremøde i efteråret, hvor periodeplan præsenteres, samt 2 årlige fester, jul og sommer, hvor forældrene kan lære hinanden at kende.
  • Skolens konsulenter tager initiativ til forældrekurser/netværk. Der vil dels være oplæg om diagnoser, pædagogik og metoder og dels være mulighed for at møde og netværke med andre forældre fra skolen.