Kommunale samarbejdspartnere

Sidens indhold

1. Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning (PPR)
  2. Familieafdelingen
  3. Center for Børn, Unge og Familier (CBUF)
  4. Den Kommunale Sundhedstjeneste
  5. Sundhedsplejens tilbud
  6. Tandpleje

1. Samarbejde med Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning (PPR)

Vi har to faste konsulenter tilknyttet fra PPR: Pia Skole og Julie Elkjær. PPR varetager følgende opgaver på skolen:

• Deltager i ind- og udslusningsmøder
  • Deltager efter behov i den årlige revisitation/elevkonference
  • Deltager efter behov i netværksmøder, elevkonferencer o.l.
  • Forestår pædagogiske/psykologiske udredninger efter behov
  • Tilbyder efter behov talepædagogisk bistand.
  • Udarbejdelse af Pædagogisk-Psykologisk Vurdering (PPV) af børn med eksempelvis specifikke- og udviklingsmæssige vanskeligheder og læse- og talevanskeligheder
  • Henvisning til psykiatrisk udredning ved Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center (BUC)
  • Råd og vejledning til det pædagogiske personale og til børnenes forældre, hvis et barn har motoriske udfordringer
  • Deltagelse i konsultative møder om barnet

Besøg Syddjurs Kommunes Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning her.

2. Familieafdelingen i Syddjurs Kommune

Familielivet med et barn med vanskeligheder kan være krævende. Nogle forældre kan få brug for hjælp ud over skolens indsats, og til dette formål kan socialrådgivningen i Syddjurs Kommune inddrages. Dette foregår ved, at forældrene selv tager kontakt til deres sagsbehandler, eller ved at skolen inviterer sagsbehandleren med til et netværksmøde/konference på skolen. Hvis der er brug for hjælp i familien kan familierådgivningen måske hjælpe.

"Familierådgivningen hjælper børn og familier, der er socialt udsatte med udgangspunkt i lov om social services regler vedr. børn og unge med særlige behov. Det kan være I har problemer med misbrug, jeres barn mistrives, jeres barn er måske begyndt at lukke sig inde eller viser tegn på mistrivsel på andre måder. I kan også have været ude for arbejdsløshed, sygdom eller andet som har gjort det svært for jeres barn eller børn."

Se mere om forskellige muligheder for hjælp og støtte på nedenstående links:
Familiekontakten i Syddjurs Kommune
Familierådgivningen i Syddjurs Kommune

3. Center for Børn, Unge og Familier (CBUF)

CBUF udfører bl.a. rådgivning og behandling målrettet børnefamilier i Syddjurs Kommune, som bevilges af Familieafdelingen i Syddjurs Kommune. CBUF tilbyder ligeledes, uden bevilling fra Familieafdelingen, åben rådgivning og hjælp fra Ungekontakten.

Besøg Syddjurs Kommunes Center for Børn, Unge og Familier her.

4. Den Kommunale Sundhedstjeneste

Elever og forældre er til en hver tid velkomne til at kontakte sundhedsplejersken for råd og vejledning, eller for at aftale tid til en samtale. Til Pindstrupskolen er sundhedsplejerskerne Camilla Fjord og Mette Damgaard Poulsen tilknyttet.

5. Sundhedsplejens tilbud

I 0. klasse inviteres børn og forældre til indskolingsundersøgelse. Vi taler om barnets generelle udvikling og trivsel. Barnet bliver målt, vejet, syns- og høreprøvet.

Alle elever i 4. og inviteres til individuelle samtaler og /eller undersøgelse af sundhedsplejersken.

9. årgang får tilbud om en sundhedssamtale.

Børn og familier, der i perioder har brug for særlig støtte af sundhedsmæssig karakter, tilbydes individuelle kontakter efter behov.

Besøg Syddjurs Kommunes Sundhedspleje her.

6. Tandpleje

Specialskolens elever er omfattet af samme kommunale tandplejeordning som kommunens øvrige skoler. Den kommunale børne- og ungdomstandpleje er et tilbud fra Syddjurs Kommune. Det er byrådet, der bestemmer serviceniveauet.

Besøg Tandplejen i Syddjurs Kommune her.