Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Generelt om Pindstrupskolen

Sidens indhold

  1. Visitation til Pindstrupskolen
  2. Opstart og indskrivning
  3. Årlig revisitering
  4. Udslusning til andre tilbud
  5. Pædagogisk-psykologisk team
  6. Organisering og struktur
  7. SFO
  8. Pædagogiske grundprincipper
  9. Klasse- og holdsammensætning
  10. Kontaktpersoner
  11. Skole-hjemsamarbejdet


1. Visitation til Pindstrupskolen

Lederne på de kommunale skoler indstiller elever til visitation, hvis elevens specialpædagogiske behov ligger ud over, hvad den almene skoles inkluderende læringsfællesskaber kan tilgodese. Kommunens centrale visitationsudvalg vurderer elevens specialpædagogiske behov ud fra den pædagogisk-psykologiske vurdering (PPV) og distriktsskolens indstilling.

Indstillingen fra distriktsskolen skal indeholde en beskrivelse af de tidligere indsatser, den pædagogiske handleplan, PPV, elevplan samt forældrenes underskrift.

Forældrenes og elevens synspunkter skal fremgå af indstillingen og er bekræftelse på, at forældrene er partshørt og inddraget i processen. Det vil sige, at de er bekendt med de oplysninger, der lægges til grund for beslutningen vedrørende indstillingen, og at de har haft mulighed for at kommentere den. Når ovenstående procedure er fulgt, visiteres eleven til Pindstrupskolen.


2. Opstart og indskrivning

Når vi har modtaget visitering på en elev, kontakter vi forældrene for at byde velkommen til skolen og arrangerer i fællesskab følgende:

  • Besøg på skolen – evt. både med og uden eleven
  • Indskrivningsmøde med deltagelse af forældre, afgivende skole/børnehave samt PPR
  • Aftale om hvordan opstart evt. skal foregå på skolen


3. Årlig revisitering

Hvert år afholdes konferencer, hvor elevens faglige og sociale status gennemgås for forældre, PPR og skoleledelse fra afgivende distriktsskole. Et fast punkt på konferencen er revisitering. Her vurderer Pindstrupskolen, forældrene, PPR samt afgivende distriktsskole, om der fortsat er behov for et specialiseret skoletilbud.


4. Udslusning til andre tilbud

Elever, der er visiteret til Pindstrupskolen kan have behov for et specialiseret skoletilbud hele deres skoleliv. Dog er vi altid opmærksomme på udviklingen hos den enkelte elev. Hvis eleven udvikler sig så positivt, at han eller hun vil kunne klare sig i den almene folkeskole, starter dialogen om dette med forældre, distriktsskole og PPR. Det kan være svært at vurdere om eleven netop trives og udvikles fagligt og socialt, fordi de her kan få den stilladsering og differentiering, der er behov for. Derfor er vi nødt til at tale sammen om elevens kompetencer, ressourcer, støttebehov samt høre mere om hvilke tiltag, der evt. kan etableres på distriktsskolen.

Hvis en elev vurderes at være klar til en udslusning til folkeskolen, kan Pindstrupskolen stille følgende til rådighed:

  • Samarbejde omkring prøve/praktikordninger på folkeskoler
  • Tilstedeværelse af en kendt pædagog/lærer i en overgangsordning
  • Vejledning og praksisforløb til modtagende personale
  • Samtaler med eleven i den første periode


5. Pædagogisk-psykologisk team

Pindstrupskolen har sit eget vejledningsteam som kan varetage følgende opgaver:

  • Vejledning og supervision af personale internt
  • Vidensdeling og vejledning til folkeskolerne i kommunen

Læs mere om skolens pædagogisk-psykologiske team her.


6. Organisering og struktur

  • Skoledagen varer fra kl. 7:50 til kl. 14:25
  • Skoledagen består af et integreret forløb af faglig undervisning og specialpædagogiske aktiviteter.
  • Der er tilknyttet både lærere og pædagoger til skolen.
  • SFO tilbydes elever fra 0. til 4. klasse – og med mulighed for dispensation for SFO i 5. klasse.
  • Der er SFO fra kl. 6:30 til 8:00 og kl. 14:30 til 17:00 samt på alle skolefridage i tidsrummet kl. 6:30 til 17:00. (Som andre skoler i Syddjurs kommune er der lukkedage og -uger i juli og på enkelte dage i forbindelse med helligdage/højtider).
  • Undervisningen foregår i grupper på 7 til 9 elever i mindre og overskuelige enheder.
  • Lærere og pædagoger arbejder tæt sammen både omkring planlægning, gennemførelse og efterbehandling af undervisning og socialpædagogiske aktiviteter.


7. SFO

SFO tilbydes elever fra 0. til 4. klasse. For elever med betydelig og varig nedsat fysik og/eller psykisk funktionsevne er der dispensationsmulighed for at være tilknyttet skolefritidsordningen efter 4. klasse.

Der er morgen-SFO fra kl. 6:30 til 8:00 og eftermiddags-SFO fra kl. 14:25 til 16:30 med mulighed for forlængelse til kl. 17:00. Der er åben i SFO alle skolefridage i tidsrummet kl. 6:30 til 16:30. Som andre skoler i Syddjurs kommune er der lukkedage/-uger på enkeltstående dage i forbindelse med helligdage/højtider og i juli måned. Taxa kører hjem fra SFO 15:45.


8. Pædagogiske grundprincipper

Pædagogisk tilgang
Specialcenterets pædagogik tager afsæt i en anerkendende tilgang og individuelt tilrettelagt undervisning:

  • Alle elever er forskellige – med forskellige ressourcer og vanskeligheder.
  • Ud fra viden om handicapforståelse, specialpædagogiske metoder og -redskaber samt personalets gode, solide praksiskendskab tilrettelægges det bedst egnede undervisningstilbud for den enkelte elev.
  • Lærere og pædagoger arbejder sammen om at skabe læringsrum, der fremmer elevens udvikling og trivsel både fagligt og socialt.


Pædagogiske metoder og tilrettelæggelse
Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i:

  • Undervisning på mindre og overskuelige hold.
  • Fag differentieret til den enkelte elevs faglige og opmærksomhedsmæssige niveau, elevens styrkesider og tillempede krav til det, der er vanskeligt.
  • Vekslen mellem boglige og praktiske aktiviteter, så sammenhæng mellem teori og praksis øger elevens forståelse og indsigt.
  • Synlig læring, hvor elevens undervisning og progression stilladseres, f.eks. gennem læringsportalen MinUddannelse.
  • Visuelle støttesystemer, der understøtter struktur og skaber forudsigelighed.
  • Elevens evne til at holde opmærksomhed og koncentration i kortere eller længere tid øves og kan hjælpes vha. afskærmning, øretelefoner, pauser etc.
  • Social kognitiv træning, hvor eleven øver sig i sociale strategier til at omgås andre.
  • Fokus på at højne elevens trivsel, udvikling og sociale selvhjulpenhed.
  • Stor opmærksomhed på elevens selvværd og trivsel ved ofte at gøre hver enkelt elev opmærksom på egen fremgang såvel fagligt som socialt.
  • Fokus på stressreducering og konflikthåndtering.


9. Klasse- og holdsammensætning

Elevsammensætningen etableres ud fra basetilhørsforhold med udgangspunkt i alder, elevens funktionsniveau (socialt, intellektuelt, elevens interesser og faglige kompetencer) eller ud fra elevens specifikke vanskeligheder/diagnose.

I løbet af skoledagen og over perioder kan der ske ændringer i sammensætningen af hold inden for enkelte fagområder og aktiviteter.


10. Kontaktpersoner

Til hver elev er der knyttet en lærer og en pædagog som kontaktperson. Kontaktpersonernes opgaver er:

  • Deltagelse i forældresamarbejdet i forhold til det enkelte barn.
  • Sørge for nødvendig og relevant information til elever og forældre.
  • Deltage i konferencer, netværksmøder, eksterne ind- og udskrivningskonferencer o.l.
  • Udarbejde skoleudtalelser vedr. den enkelte elev.
  • Udarbejde referater, handleplaner og mødeindkaldelser til møder vedrørende den enkelte elev.


11. Skole-hjemsamarbejdet

Samarbejdet mellem forældre og skole er af afgørende betydning. Et åbent og tillidsfuldt samarbejde er en vigtig forudsætning for, at skolens pædagogiske arbejde med børnene lykkes.

Skole-hjemsamarbejdet bygger derfor på følgende grundholdninger:

  • Alle forældre vil deres børn det bedste.
  • Skole og forældre har et fælles ansvar for at skabe et konstruktivt og ligeværdigt samarbejde.
  • Samarbejdet skal bygge på, at der gennem dialog opnås en fælles forståelse.
  • Fokus på elevens styrkesider.

Derfor tager skolen initiativ til:

  • Indskrivningsmøder, hvor skolen kan lære så meget som muligt om det enkelte barn.
  • Tæt kontakt til forældrene gennem AULA, telefonisk kontakt samt møder efter behov.
  • Vejledning til forældre om hvor de kan henvende sig, hvis de har brug for hjælp.
  • Forældrearrangementer, et årligt forældremøde i efteråret, hvor periodeplan præsenteres, samt 2 årlige fester, jul og sommer, hvor forældrene kan lære hinanden at kende.
  • Skolens konsulenter tager initiativ til forældrekurser/netværk. Der vil dels være oplæg om diagnoser, pædagogik og metoder og dels være mulighed for at møde og netværke med andre forældre fra skolen.