Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Atlass – en stressreducerende tilgang

Atlass er et engelsk specialiseret stressreduktionsprogram udviklet inden for specialområdet af forskerne Michael McCreadie og Andy McDonnell. Atlass bygger på evidensbaseret viden inden for sundhedsforskning, neuro- og udviklingspsykologi.

Tilgangen tager afsæt i børn og unge med anderledes udviklingsprofiler, fx autisme, ADHD og andre diagnoser eller vanskeligheder. Atlass er rettet mod at opnå velvære og reducere stress, og meningen er at tage udgangspunkt i det enkelte barns kognitive forudsætninger og helt særlige måde at forstå verden på. Der er fokus på stressens påvirkning af både krop og psyke samt de relationer barnet indgår i. En del af Atlass er derfor at se på, hvordan man kan hjælpe barnet til at blive bedre til at mestre sin hverdag, og derved opnå øget trivsel og mindre stress.


Atlass på Pindstrupskolen

Læring, trivsel og mestring
Tilgangen på Pindstrupskolen tager udgangspunkt i et helhedsorienteret perspektiv til læring, udvikling og trivsel, hvor vi er opmærksomme på hvordan stress påvirker krop, psyke, relationer og adfærd.

Med viden og opmærksomhed på stress og trivsel er sigtet på Pindstrupskolen at skabe et miljø, hvor børnene lærer at mestre hverdagens udfordringer. Idet stress er individuelt, tager vi udgangspunkt i hvordan vi bedst muligt kan hjælpe det enkelte barn til at genkende og håndtere stress.

Stressforståelse
Vi arbejder på at forstå stress hos både os selv og hos børnene, og på at genkende og ændre de stressende situationer. Vi ser stress som en transaktion mellem barnet og dens omgivelser, og derfor har vi også fokus på vores eget tankesæt og mestring i det daglige arbejde med børn og unge på Pindstrupskolen.

Da forældre og anden familie også kan være en del af den transaktionelle stress har vi fokus på at udbrede viden om dette, og i samarbejde med forældre at kunne arbejde med dette.

Vi har fokus på barnets særlige sensoriske behov, og hvordan ydre faktorer, som fx indretningen i klasselokalet, kan påvirke barnets stressniveau og trivsel.

Stressreducerende tiltag
I det daglige arbejde med børnene på Pindstrupskolen bruger vi viden og værktøjer fra Atlass. For de af børnene, hvor det giver mening tilrettelægger vi blandt andet en individuelt udarbejdet stressreduceringsplan, med udgangspunkt i barnets udviklingsniveau og behov.

Vi har opmærksomhed på, at fysisk aktivivitet er et led i at reducere stress. Derfor fylder udeliv, fysiske lege og idræt meget i den daglige undervisning. Vi forsøger at tage udgangspunkt i barnets motivation og evner for fysiske aktiviteter, da vi mener, at børn tager bedre mod læring, hvis de er motiverede og synes, det er sjovt at bruge kroppen og lege og lære.

Kvalifikationer
I forhold til at uddanne medarbejdere på Pindstrupskolen i Atlass, har vi tidligere sendt personale afsted til Atlass Masterclass i det engelske firma StudioIII i Birmingham.

Vi har nu 2 uddannede ATLASS-trænere som løbende afholder ATLASS-kurser/opfølgningskurser for skolens personale. I skoleåret 2020/21 er det planlagt at alle medarbejdere på Pindstrupskolen deltager i et internt ATLASS kursus.

Vi holder løbende vores fokus på og viden om ATLASS ved lige gennem sparring med og efteruddannelse ved Studio III.