Open College Network

Open College Network (OCN) er en metode til at give bevis på en mere uformel og praktisk læring.

OCN-metoden handler om at dokumentere sin læring i små skridt. Og dermed få læringsbevis, som samler de dokumenterede færdigheder og kompetencer. Hermed kan man tydeliggøre den store mængde læring, som ellers ikke er dokumenteret og risikerer at ende som tavs viden.

Mange af læringsforløbene kan hentes i OCN's base. De er lavet ud fra interview og samarbejde med erhvervslivet, så læringsmålene er rettet mod de krav man kan blive stillet i et arbejdsliv. Skolen kan så anvende disse læringsforløb som kan rettes til så de passer til den enkelte elev.

Skolen har OCN-uddannet personale, der arbejder med eleverne fra 6. til 9. klassetrin på denne måde. Der laves læringsforløb, som netop beskriver "den uformelle" læring og elever øver sig og ender med at få bevis på det de har lært. Det kan f.eks. være inden for detailhandel, hvor der findes masser af læringsområder, som kan være gode at have kendskab til, hvis man sigter mod dette område i sit arbejdsliv. Eller det kan være hygiejne, sociale sammenspilsregler, social kontakt med omverdenen, hvilke uskrevne regler gælder i en samtale, hvordan hilser man og fører en "smalltalk" osv.

Formålet er at sikre eleven et gyldigt bevis på sin læring. Beviset kan eleven bruge til at at søge arbejde, uddannelse eller videre kvalificering. Samtidig føles det ofte som en stor anerkendelse at få papir på det man kan – også selvom læringen ikke kommer fra det formelle skolesystem.

Se mere om Open College Network her.