Pindstrupskolen som videnscenter

Pindstrupskolens konsulentteam kan bl.a. varetage følgende opgaver:

• Kurser, oplæg og supervision i handicapforståelse, diagnoser/typer af vanskeligheder samt idéer til praksis og tilgange for både internt personale og medarbejdere i Syddjurs Kommunes skolevæsen.
  • Fyraftensmøder med interne/eksterne oplægsholdere.
  • Observationer og kollegial sparring vedrørende konkrete elever

Emner, vi bl.a. kan vidensdele om:

• Low Arousal – viden om hvordan man kan håndtere situationer med problemskabende adfærd. Hvordan kan signalerne aflæses, og hvordan kan den voksne agere konfliktnedtrappende?
  • Atlass, et stress- og trivselsperspektiv – viden om de faktorer vi skal være opmærksomme på i arbejdet med børn med udviklingsforstyrrelser og andre diagnoser – fx viden om hvorfor nogle børn stresses nemt, ressourcer hos barnet samt metoder til at fremme trivsel og reducere stress.
  • Visuelle støttesystemer – vejledning i udarbejdelse og anvendelse af forskellige visuelle systemer der fremmer børns overblik og læring.
  • Social kognitiv træning – vejledning i hvordan der kan arbejdes med at lave strategier og aftaler med eleverne, og eksempler på belønningssystemer og sociale historier.
  • Børnesamtaler – hvordan føres den værdsættende samtale med børnene? Idéer til gode samtaleteknikker.
  • Indretning af undervisningsmiljøer og rum til elever med specialpædagogiske behov.
  • Forældrevejledning og -samarbejde.

Hvis man ønsker at gøre brug af skolens kompetencer inden for specialundervisning, så kontakt skoleleder Lone Bridal Hansen.

Skolens konsulenter

Henrik Jørgensen
Stor erfaring inden for den specialpædagogiske praksis. Dels som ”hands on” pædagog i praksis og dels som leder, vejleder, supervisor og konsulent både inden for den almene skole og specialområdet.

• Uddannet pædagog
  • Master i Specialpædagogik – Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse – DPU, Aarhus Universitet
  • Systemisk proceskonsulent – Attractor / Go'Proces
  • Masterclass i Atlass – Et stress- og well-being-perspektiv i arbejdet med mennesker med udviklingsforstyrrelser – ved studio III England, akkrediteret ved Birmingham City University
  • Low Arousal-trainer – Underviser og instruktør i Low Arousal tilgangen – ved Studio III England.
  • Atlass-instruktør – Underviser i Atlass-programmet – ved Studio III England
  • LASER-programmet – Underviser i Low Arousal-tilgangen skræddersyet til skoleregi – ved Studio III England.
  • LP-vejlederuddannelse – Høgskolen i Hedmark/Proffessionshøjskolen University College
  • Intensiv Kognitiv Interventionsmetode, Ungliv Ryomgaard
  • ART-træner (Aggression Replacement Training), Rogalund Hogskola / Ungliv Ryomgård
  • Pædagogisk Diplomuddannelse, Danmarks Pædagogiske Universitet

Signe Lo Scott Larsen
Har flere års erfaring inden for både almen- og specialområdet og fra området vedrørende spiseforstyrrelser og selvskade. Er uddannet pædagog og har bygget ovenpå med en kandidat i pædagogisk psykologi. Signe har i sit virke fungeret som pædagog, underviser, koordinator og konsulent.

• Uddannet pædagog
  • Cand.pæd i pædagogisk psykologi – Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse – DPU, Aarhus Universitet
  • Kursus i mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR) – Aarhus Universitet
  • Atlass-instruktør – Underviser i Atlass-programmet – ved Studio III England