Ordensregler

10. Dårlig opførsel, trusler, vold o.l. fra elever
  11. Rygning

1. Visning af film – brug af computerspil

På Pindsstrupskolen overholder man de gældende aldersgrænser for visning af film og brug af spil på computere.

2. Brug af Facebook

Såfremt eleven med hjemmets tilladelse har oprettet en profil på Facebook, kan man i de enkelte teams tage stilling til om eleven i pausen eller i forbindelse med diverse undervisningsforløb kan anvende Facebook.

3. Brug af egen bærbar computer på skolen

Det er tilladt at medbringe sin egen bærbare pc på skolen og bruge den til undervisningsbrug eller spil o.l. i pauser. Den medbragte pc må kun kobles op på skolens trådløse netværk. Eleverne medbringer egen pc på eget ansvar.

4. Elever der forlader skolen

Hvis en elev uretmæssigt forlader skolen eller gruppen, skal der inden for de første 10 minutter iværksættes en eftersøgning. Samtidig underrettes ledelsen. Tidsgrænsen kan dog vurderes, hvis vedkommende elev har et fast mønster og man er sikker på, at eleven kun gemmer sig i nærområder og/eller har brug for selv at komme tilbage.

Hvis eleven ikke umiddelbart er at finde – efter ca. 15-20 minutters søgen – skal ledelsen og forældrene informeres, og det videre forløb aftales. Dette kan fx være at forældrene kommer til stede og deltager i eftersøgningen, at flere medarbejdere deltager i eftersøgningen m.v. I tilfælde af at det ikke efter lang tids søgen lykkes at finde eleven og det ej heller lykkes at få fat i en forældre, må personalet i samarbejde med ledelsen vurdere, hvad der skal gøres. En mulighed er at kontakte politiet.

Der laves et notat med en kort beskrivelse af episoden samt angivelse af tid og sted.

Udflugt, lejrskole m.v.
Hvis en elev på en udflugt ikke vil følges med gruppen må de voksne på bedst mulig måde fortsat varetage tilsynet af alle eleverne, samtidig med at der iværksættes foranstaltninger over for den pågældende elev. De voksne må kontakte skolen og forældre. Det er vigtigt i denne sammenhæng at teamet inden en udflugt, lejrskole, hyttetur e.l. vurderer om det er en aktivitet, som alle elever kan deltage i. Teamet tager i samråd med ledelse og forældre stilling til, hvilke tiltag der skal iværksættes i relation til eleven i forbindelse med at skolen forlades.

5. Trivsel, sprog, adfærd og attitude

Der arbejdes kontinuerligt med elevernes trivsel, sprog, attitude og generelle adfærd i de enkelte grupper på Pindstrupskolen. Der gennemføres hvert år undervisningsmiljøundersøgelser udarbejdet af Dansk Center for Undervisningsmiljø. Resultatet af disse undersøgelser og evt. handleplaner vises på skolens hjemmeside.

6. Mobiltelefoner

Man aftaler i de enkelte teams, hvorledes man håndterer elevers brug af mobiltelefon. Hvis mobiltelefonen griber forstyrrende ind i undervisningen, kan den lægges væk og kun findes frem i pauserne eller efter skole – inden man når dertil skal eleven dog have forstået, at næste skridt er, at personalet lægger mobilen væk.

7. Ipads

I Syddjurs Kommune har man vedtaget, at alle skoleelever skal have en Ipad stillet til rådighed i deres skoletid i 0. til 9. klasse, og for nogle elever i 10. klasse. I forbindelse med udlevering af Ipads gives samtidig et sæt retningslinjer for anvendelse af Ipads på Pindstrupskolen til elever og forældre.

Ipads i taxa
Det er efter aftale med taxaselskabet tilladt for eleverne at anvende deres Ipads under transport i taxa til og fra Pindstrupskolen.

8. Frihed uden for ferieplanen

Forældrene opfordres til at begrænse anmodninger om frihed for undervisning til et minimum. Teamet kan give fri for undervisning i enkelte timer og op til en dag efter skriftlig eller telefonisk henvendelse fra forældrene. Såfremt frihed for undervisning ønskes ud over en enkelt skoledag, fremsendes anmodningen til skolelederen.

9. Sygefravær

Gyldig grund til udeblivelse fra undervisningen er normalt kun sygdom. Forældrene bedes venligst meddele skolens kontor om morgenen, såfremt deres barn er fraværende. Kontoret sender herefter meddelelsen videre til gruppen.

10. Dårlig opførsel, trusler, vold mv. fra elever

I konkrete situationer, hvor den enkelte elev opfører sig særdeles uhensigtsmæssigt – fx udøver fysisk vold mod personale eller mod en anden elev, løber rundt på taget, forlader skolen, kaster med sten o.l. – kan det være nødvendigt at kontakte hjemmet og orientere om situationen. Det kan også være nødvendigt at få den pågældende elev afhentet, evt. bragt hjem med taxa.

Det er heldigvis sjældent, at førnævnte episoder opstår, og der bliver på Pindstrupskolen gjort alt for at forebygge, at sådanne situationerne opstår. Men der kan opstå hændelser, hvorefter det er nødvendigt, at eleven sendes hjem.

I ovennævnte situationer vil der altid blive udarbejdet et notat. I øvrigt henvises der til bekendtgørelse om fremme af god ro og orden i Folkeskolen. Bekendtgørelse nr. 320 af 26/03 2010.

11. Rygning

Lov om røgfrie miljøer i offentlige lokaler af 15.08.2007 fastsætter at der ikke må ryges indendørs på offentlige arbejdspladser. På institutioner, skoler m.v. der fortrinsvis har optaget børn og unge under 16 år, er det ikke tilladt at ryge på institutionernes udendørsarealer, hvor børn og unge færdes. Skolelederen er overordnet ansvarlig for, at rygereglerne offentliggøres, og at der skiltes med dem.

På baggrund af lovgivningen og en dokumenteret sundhedsfare ved rygning, og dermed passiv rygning, har skolebestyrelsen således besluttet, at der ikke ryges i skoletiden. Tobaksrygningen ved skolearrangementer udenfor skolen, d.v.s. lejrskoler, ture, ekskursioner o.l., må ej heller finde sted.

Fritidsbrugere
Initiativtagerne på fritidsområdet orienteres om retningslinjerne i forbindelse med lokaleudlån. Hvis en bruger af skolen tilsidesætter reglerne, gøres den pågældende opmærksom herpå. I grovere gentagelsestilfælde kan den pågældende anmodes om at forlade stedet. En forening/initiativtager kan miste retten til at låne lokaler.