Autismepædagogik

Læring og trivsel i teori

På Pindstrupskolen er vi inspirerede af tilgange til læring, som læner sig op ad både generelle læringsteorier samt specialpædagogiske metoder.

Synlig læring
"Synlig læring" er en læringsteori, vi er inspirerede af, der handler om at skabe et struktureret og visualiseret læringsrum til gavn for elevernes læringsudbytte og overblik. Tilgangen er udviklet af den engelske forsker John Hattie, som har undersøgt, hvilke faktorer der skal være til stede i al undervisning, for at eleven opnår mest muligt læring.

Ifølge Hatties forskning handler det om at gøre målene og skridtene hen mod målene synlige for eleven, og evaluere skridtene i processen. Desuden handler det om positiv klasserumsledelse og den gode relation mellem elev og lærer. Denne tilgang understøtter vores målsætning om at få alle børn i trivsel samt vores specialpædagogiske ståsted.

TEACCH
Den specialpædagogiske metode "TEACCH" tager udgangspunkt i et menneskesyn på autisme, der respekterer individet og accepterer tilstanden – dvs. ikke prøver at normalisere barnet med autisme. Man tager udgangspunkt i det enkelte barn og dets muligheder for udvikling.

Division TEACCH fra North Carolina, USA står bag denne metode. I Danmark er konceptet repræsenteret gennem Samrådet af Specialskoler for Børn med Autisme, som uddanner og træner personale, og arrangerer konferencer.

Autismepiloten
Vi er desuden inspirerede af "Autismepiloten", som er en kompetencegivende basisuddannelse om autismespektrumforstyrrelser. Autismepiloten er en tilgang til at forstå de grundlæggende vanskeligheder i autisme, så personalet kan forholde sig undersøgende og nysgerrigt i deres daglige arbejde med børnene. Autismepiloten tilbyder en række redskaber, fx visuelle støttesystemer samt andre metoder, der har vist sig virksomme i arbejdet med børn med autisme.

Uddannelsen udbydes af Specialområde Autisme Region Midtjylland og en del af personalet på Pindstrupskolen har taget uddannelsen.

Læring og trivsel i praksis

Generelt støtter det børn med diagnoser, fx autismespektrumforstyrrelser, ADHD eller socio-emotionelle vanskeligheder, at vi skaber en forudsigelig hverdag ved hjælp af visuelle støttesystemer, kendte rutiner og stor forudsigelighed. Støttesystemer oprettes både for gruppen og for det enkelte barn, fx i form af pictogrammer eller via Ipad/PC. Mange af vores elever har svært ved at danne overblik over deres hverdag, og føler sig måske nederlagsprægede. Derfor er det så vigtigt, at vi på Pindstrupskolen skaber en ramme for læring, der er tydelig, genkendelig og visualiseret, så eleverne kan få en følelse af at mestre deres skoleliv.

Vi lægger stor vægt på et tæt forældresamarbejde. Forældrene er dem, der kender barnet bedst, og ved hvilke signaler og kendetegn vi skal kigge efter i forskellige situationer. Det er dem, der ved hvordan vi bedst kan både skærme og udvikle deres barn.

Derudover arbejder vi med at skabe faglig og social udvikling med udgangspunkt i det enkelte barn, og hvad der giver mening for ham eller hende. Der laves individuelle elevplaner med mål for den faglige og sociale udvikling.

Fagligt gribes der fat i det der giver mening for den enkelte. Hos nogle er det nødvendigt at tage udgangspunkt i børnenes interesser og/eller styrkesider og på den måde få en indgangsvinkel til de områder, som kan være svære for eleverne. Der arbejdes med faglige trinmål ligesom i en almindelig folkeskole. Vi er underlagt folkeskoleloven, og fører så vidt det er muligt eleverne op til afgangsprøver. Undervisningen er individuelt tilrettelagt, og foregår i elevens tempo.

Pædagogisk arbejdes der med at udvide børnenes viden om, hvad andre mennesker tænker og føler, og hvordan man kan begå sig i forskellige situationer. Dette gøres bl.a. i den daglige færden i gruppen, og andre gange enkeltvis ved at eleven har samtaler med en voksen. Disse samtaler kan udfyldes af forskellige emner og materialer. Fx kan materialet KAT-kassen (Kognitiv-Affektiv Træning) bruges. Her er alt materialet visualiseret, fx er der mange ansigtsudtryk og et termometer, hvor man kan skalere sit humør og forskellige sindsstemninger.

For nogle elever giver det mening at lave strategier/øvepunkter i forhold til de udfordringer, de støder på. Det kan være faglige, personlige eller sociale strategier eller mål. Dette kan gøres på forskellige måder blandt andet gennem visualisering eller samtale – eller en kombination. Fx en social historie om at køre i taxa eller om at have dansk. Andre har behov for en lille visuel drejebog til forskellige situationer, eksempelvis en badesituation efter idræt.

Samlet set er de metoder, vi anvender, kendetegnende ved en stor grad af visualisering og overskuelighed, tæt forældresamarbejde og at al udvikling og undervisning er tilrettelagt det enkelte barns styrker og udfordringer.